Informatie

Een groeiend aantal beginnende docenten in het voortgezet onderwijs stopt met lesgeven. Eén van de oorzaken hiervan is de hoge mate aan stress die zij ervaren. Deze hoge mate van stress kan een burn-out tot gevolg hebben. Hoewel bijna elke beginnende docent te maken heeft met stress, ervaart niet elke beginnende docent burn-out klachten. Dit laat zien dat er individuele verschillen zijn en dat sommige docenten wellicht vatbaarder zijn voor een burn-out dan anderen. Een mogelijke verklaring voor deze verschillen is de manier waarop een docent tijdens het lesgeven met emoties omgaat.

Wat houdt het onderzoek in?

Dit onderzoek bestaat uit drie korte onderdelen. Allereerst doet u als docent een korte sorteertaak op de computer (max. 10 minuten). Dit kan tijdens een tussenuur of pauze, in een rustige ruimte bij u op school. Aansluitend vult u een korte vragenlijst (ca. 10 minuten) in over hoe u uw werk beleeft en omgaat met uw emoties tijdens uw werk als docent. Ook de leerlingen in één van uw klassen leveren een bijdrage door het invullen van een vragenlijst over hoe zij u zien als docent. Deze vragenlijst kunt u afnemen op een moment dat het u uitkomt.

Als dank voor uw deelname wordt een persoonlijke rapportage toegezonden met uw resultaten van het onderzoek. De score op de Vragenlijst Interpersoonlijk Leraarsgedrag (die wordt ingevuld door uw leerlingen) geeft u inzicht in hoe u voor de klas staat.

Alle gegevens worden anoniem en vertrouwelijk verwerkt en bewaard op een beveiligde server van de Universiteit Utrecht. Alleen betrokken onderzoekers hebben toegang tot de gegevens. Onderzoeksgegevens worden nooit samen met de naam of persoonlijke gegevens opgeslagen.

Meer weten over de onderzoekers of aanmelden?