Hoge werkdruk basisonderwijs: Roofbouw op een hele bevolkingsgroep?

Vorig weekend was de werkdruk in het basisonderwijs een ‘hot topic’ in de media. Dit had alles te maken met een uitzending van De Monitor, het nieuwe onderzoeksjournalistieke programma van de NCRV. Al een aantal maanden zijn zij bezig met het verzamelen van informatie over de werkdruk in het onderwijs. Het uitgebreide dossier met bijdragen van leerkrachten, directeuren, schoolinspecteurs, kamerleden etc. resulteerde in een korte, maar krachtige uitzending. Jonge en oudere, ervaren en minder ervaren, mannelijke en vrouwelijke leerkrachten komen aan het woord in de uitzending. Eén ding hebben ze gemeen: ze ervaren een (soms zelf ondraaglijke) hoge werkdruk en ervaren ‘steeds minder plezier in hun werk’. Een veelgehoorde oorzaak van de hoge werkdruk is de verplichte administratie die leerkrachten bij moeten houden: ‘Je zit helemaal klem in allerlei schema’s, toetsen, protocollen…’ Staatssecretaris Sander Dekker (Onderwijs) reageert dat leerkrachten wat hem betreft kunnen stoppen met het administreren van overbodige zaken: ‘Als het niet helpt om beter onderwijs te krijgen, als het de kinderen niet helpt, verdoe je tijd er niet aan…!’ Maar zijn er naast die administratie niet nog veel meer factoren die bijdragen aan de hoge werkdruk?! Denk bijvoorbeeld aan de leerkracht-leerling relatie die onder druk is komen te staan door de grote klassen en de invoering van passend onderwijs. In ons onderzoek zullen we proberen een antwoord te krijgen op deze belangrijke vraag. Ook het onderzoek van De Monitor gaat door… en wij zullen het met belangstelling volgen!

Share